Sunday, July 24, 2016

WLB

Salam Hujung Minggu,

Mulai hari ini aku akan cuba ubah beberapa rutin harianku di pejabat. Pertama aku akan cari masa untuk baca surat khabar yang sedia ada di pejabat untuk mengasah kemahiran bahasaku. Kedua mungkin aku kena guna waktu rehat sebaik mungkin iaitu baca satu artikel ker. 

Teringat kata-kata seorang pensyarah semasa di UTMKL dulu, katanya dalam penulisan tesis ni kita kena konsisten, sehari satu perenggan pun dah cukup yang penting konsisten dan setiap hari ada benda baharu kita belajar berkaitan tajuk penyelidikan kita tu. Menarik juga tu, tapi tahap pendidikan dia masa tu dah tinggi, pengalaman dah banyak dan beliau seorang yang pakar dalam bidang yang beliau sedang usahakan penyelidikan tu. Oleh itu, aku juga kena jadikan diri aku pakar dalam bidang yang sedang aku usahakan penulisan tu. Work Life Balance a.k.a. WLB. Keperluan mengimbangi di antara keperluan kerjaya dan keperluan menjalani kehidupan seharian seseorang dalam memainkan perananya dalam institusi kekeluargaan.

Antara faktor  yang boleh menyumbang kepada berlakunya WLB adalah keperluan kerjaya itu sendiri sebagai contoh masa dan usaha yang perlu diperuntukkan untuk menyiapkan sesuatu kerja bagi membolehkan anggapan sesuatu kerja itu telah berjaya dibuat sebaik mungkin mengikut KPI ataupun kefahaman terhadap KPI tersebut. Faktor kedua adalah wujudnya konflik peranan seseorang pekerja dalam kerjayanya, tiga faktor yang jelas bagi kategori ini adalah organisasi, personal dan interpersonal. Adalah penting seseorang pekerja memahami peranan yang sepatutnya dimainkan oleh dirinya dalam melaksanakan tugasnya, adakah kita perlu memainkan peranan sebagai ketua atau pengikut. Faktor ketiga adalah tahap kestabilan seseorang individu dalam mengurusakan kerjanya, sebenarnya lebih kepada pengurusan masa yang berkesan, tetapkan prioriti. Faktor keempat adalah waktu bekerja dimana pekerja perlulah menggunakan semaksimum yang mungkin waktu bekerja yang telah diperuntukkan iaitu 8.00 pagi hingga 5.00 petang tanpa membuang masa dengan main game atau menguruskan hal peribadi yang lain. Faktor kelima adalah faktor bukan berkaitan kerja iaitu peranan sebagai seorang ayah atau ibu yang menguruskan anak pada waktu tengahari, budaya yang telah diterapkan ataupun tradisi dipejabat kita contohnya asyik keluar minum jer, lepas tu gi tempat yang jauh-jauh dari pejabat ker semata2 untuk minum, selain itu ganguan daripada aktiviti keluarga contohnya pada msa keluarga jauh yang datang melawat tetapi kita tidak dapat cuti kerana komitmen kerja. 

Rasanya hari ni cukuplah setakat ini, nak gi mendobi dulu. 

Ok sebelum mengundur diri buat jadual untuk esok dulu ; 

8.00 pagi sampai pejabat - Nak kena update dngan bos baru ni pasal taklimat dengan Angkasa pukul 10 lebih gitu. 

8.30 pagi gi cucuk duit nak bayar kutu dan komitmen lain. Lepas tu nak update FBI tentang satey willey tu.

9.00 pagi tempah bilik Mesyuarat KA dengan CC Pentadbiran

10.00 pagi tunggu wakil angkasa tiba

12.00 Lulus SG 20

1.00 gi ke  BIMB kat Anjung. 

2.00 petang solat zohor dan lulus SG20


Selamat malam semua, pastikan dah solat isyak baru tidur. 

Wasalam.

No comments:

Post a Comment