Saturday, July 23, 2016

Rezekiku... rezeki isteri tak pasti bila lagi

Salam Ahad,

Hari tu ada call B3P JANM tanya pasal pengesahan pemangkuan, katanya secepat yang mungkin akan dikeluarkan suratnya. Harap2 cepatlah senang sikit kalau dapat tawaran 41 pun senang nak mohon pelarasan gaji permulaan, hihihi perasannya. Padahal memang la kita ni bersyukur dengan apa yang ada, tapi kita kena usaha juga untuk dapat yang lebih baik daripada sekarang, Allah suruh kita berusaha kan. Tak der plak dalil nak letak. Aku dengan ilmu yang tak seberapa ni pun dah buat pengiraan siap2 la konon berapa gaji pokok aku nanti. Benda ni pun tak betul lagi ni, aku sediakan setakat yang aku faham jer. 

Kalau nak ikutkan Cinta aku lagi kesian sampai sekarang tak tahu status permohonan pemangkuan dia. Aku doakan semoga Allah makburkan doa dia agar cepat dia dapat pemangkuan tu. Sebabnya nanti selepas sah pemangkuan aku nak suruh dia sambung BACc kat UPM. Yelah dia kan perempuan kerja teliti sikit sesuai la nak upgrade ke WA41. Seperti biasa kita hanya merancang allah jua yang menentukan segalanya. 

Tapi yang lucunya aku ada beberapa komitmen baru iaitu Grolier bahan bacaan anak aku bulanan RM109 selama 24 bulan. Nantilah ada duit lebih aku selesai terus. Lepas tu pula memandangkan kami ni sorang kat Timur Semenanjung Malaysia dan sorang lagi kat Selatan hujung dunia plak tu, kereta lama kami dah buat hal jadi terpaksalah tukar kereta untuk perjalanan jauh satu. Boleh nak jimat pakai motor, tapi bila dah bayar ansuran motor dan segala mak nenek dia tu sama jer, back to the square one jugak tak selesai masalah. Jadi pakai jer kete baru tu wat gi keje dan kelas. Kete sedia ada Cinta aku tu dia guna wat gi keje juga dan dah tak boleh untuk jalan jauh ler. Semangat baruku itu bulanannya RM600. oklah dah sembilan tahun kan, memang patut tukar pun. Baru-baru ni adik aku plak sambung diploma akaun kat Baitulmal, memandangkan dia ada masalah internet, aku bayarkan bil hp RM47 sebulan dapatlah 2GB hari biasa dan 2GB hari minggu untuk dia cari bahan samada untuk siapkan tugasan atau untuk cari bahan semasa proses pembelajaran dalam kelas berlangsung. Tapi hajat nak hadiahkan laptop tu tak tercapai lagi sebab ingatkan dia akan sambung STPM dulu sempatlah aku menyimpan kan, dah ketentuannya adik aku sambung diploma memang tak sempat nak menyimpanlah. Tak cukup dana la pulok, tak per baru diploma sem satu dan dua ok lagi kot. Nanti Sem 3 ker insya allah boleh beli baru untuk dia sebagai hadiah. Semoga dipermudahkan Nya jua. Tahun lepas baru beli laptop untuk siapkan proposal aku, yelah lappy aku pun rosak juga tak baiki2 lagi ni, teknologi pun lama. Apalah nasib lappy baru ni pun tak leh baca wifi, tapi oklah lagi boleh buat menaip. Nak bagi lappy baruku pun, aku nak guna sem depan untuk siapkan dissertation. 

Beginilah kita hidup kan... hihihi... syukur alhamdulillah dapat menikmati nikmat yang allah bagi di atas muka bumi ini. Kerja kuli rakyat ni cukup makan jer lah, nak mewah sekali sekala tu bolehlah. Kalau nak mewah setiap hari tu kenalah meniaga, itupun orang meniaga mewahnya masa untung, masa rugi sama juga ikat perutnya. Rezeki masing-masing la katakan. 

Kami dok bincang anak seterusnya mungkin lambat sikit, ikut perancangan asal aku iaitu setelah Ct dah boleh mengasuh adiknya, Ct cecah umur 6 tahun. Memula Cintaku takut sebab faktor umurkan... bila dah berbulan2 dia pikir tu barulah dia yakin dia boleh lakukannya seperti cadangan asalku. Dapat tiga orang pun dah cukuplah, lepas ni nak fokus untuk mendidik plak.  Kata Cintaku kualiti lebih penting daripada kuantiti... sentap aku. Apahalpun kenalah Doa, Usaha, Ikhtiar dan Tawakal (Tema blogku). Hmmm mungkin lepas ni setiap tulisanku kena masukkan tema ni. 

Jumaat nanti ada jamuan raya kat opis, wakil Bahagian aku seramai 7 orang yang dapat APC kena sumbang RM100 sorang untuk sponsor menu satey sebanyak 700 cucuk ayam dan 200 cucuk daging. Hari tu dah servey satey Haji Samuri secucuk 98 sen. Tapi hari tu bos bagitau kurang sedap dan mintak cari satey lain. Memula ingat nak tempah ngan member opis sebab sepupu dia ada ambik order satey harga pun ok iaitu ayam 70 sen secucuk dan daging 80 sen. Tapi bos aku dok sebut satey willey la pulok. Kebetulan siang tadi kami gi survey tempat taman tema air Bangi baru yang akan buka bulan depan tu, ternampak pula satey willey dibakar pada awal pagi kat Gate 1 tu. Balik dari sarapan singgah tanya boleh ker tempah dan nak ambik kul 10 pagi Jumaat tu. Dia kata tak der masalah kena confirm awal selewat2nya Selasa nanti. Tapi tang kuah kacang tu dia nasihatkan kena beli lah pulok sekilo RM17. Hmmm aku cakap nantilah aku bincang dengan bos dulu kan kalau jadi aku call la dia Isnin nanti. Satey willey pun dah 90 sen secucuk, murah sikit la dari satey yang satu lagi. 


Oklah nak gi solat isyak dan tidur. Esok banyak kerja dok tunggu kat opis. Nak luluskan borang perubahan gaji. Selepas itu tengahari esok ada open house tadika Jmi plak. 

Selamat malam... 

1 comment:

  1. Apa yang menarik... kiraanku salah...

    Gaji permulaanku adalah RM3072.68
    -Memandangkan tarikh pemangkuan adalah sebelum KGT 2015 maka aku layak satu KGT di gred lama, baru banding dengan gaji permulaan gred dipangku. Kalau kurang dapat lagi satu KGT...

    ReplyDelete