Saturday, July 30, 2016

Sabtu Yang Ceria

30.07.2016 (Sabtu)

Hari ini sungguh indah, semalam tak de air, kebetulan pula nak gi Sogo cari susu CT. Sebelum balik rumah aku survey hotel berdekatan Sogo, mula2 tengok Quality Hotel penuh, lepas tu masuk AGODA dapat lah hotel berdekatan. Tak bestnya hotel tu banyak lipas tanah yang selalu ada dalam kereta tu.

Selepas mandi dan solat magrib kami pun gi Sogo, memandangkan jarak yang dekat kami jalan kaki jer ke Sogo. Selepas shopping kami pun makan malam, isteri aku pun puasa hari ini. Sesudah itu, ingat nak naik teksi sebab boleh tahan banyak barang sampingan. Tapi bila dah disusun sikit jer dan  boleh bawa dengan tangan sambil pimpin anak ke hotel.

Kawasan Masjid India tu pukul 9 malam pun dah banyak kedai tutup, dengan keadaan di tepi2 hotel pun penuh dengan gelandangan. Masa sampai hotel aku minta isteri dan anak-anak tunggu kat lobi sementara aku gi hantar barang ke kereta yang di parkir di belakang hotel. Masa perjalanan balik ke kereta ternampak pengagih dahah dengan rakusnya selongkar tong sampah. Menakutkan kawasan tu...

Malam tak de aktiviti, berak dan tidur jerlah, lepas tu mandi air panas. Paginya sarapan di cafe hotel menu yang simple, nasi goreng cendawan, mee goreng vege, sosej pun tak sedap sangat, nasib baik kentang dia ok. Apa yang paling tak sedap ialah minuman dia coffee dan teh tu masyaallah kenapa rasa begitu pahit sangat, tak tertelan aku.

Pukul 10 pagi kami check out, ingat nak singgah jom heboh tapi rasa malas plak. Balik umah simpan barang check air dah ada, masukkan baju kotor dalam mesin basuh. Lepas tu gi tadika Najmi. Ada jamuan nasi lemak makanlah... lepas tu gi open house umah pengasuh CT. Menu memang sedap, mee celur kelantan, laksa penang, dan banyak lagi.

Jam pukul 1.00 petang ingat nak gi supermarket memandangkan CT nampak macam nak tidur jer, balik umah masukkan CT dalam buai bagi susu terus tido. Najmi kena siapkan kerja sekolah yang dia tak datang sekolah tu. Manakala aku bersihkan aquarium.

Lepas tu aku buat cekodok durian, sambil menggoreng sambil jemur kain. Dah selesai semua jam 3 petang, baru ingat nak lelap mata kejap CT dok merengek dalam buai. AKu buatkan dia susu. Lepas tu solat zohor. Ingat nak tidur jap sebelum kul 4 kan, tapi tak boleh CT asyik merenget, keluarkan dari buai letak kat tepi aku. AKu pun sempat lelap lima minit kot sebelum CT mula buat projek dia.

Kul 4 petang kami bersiap ke rumah Mak Ngah ct. Sampai sana kul 5 petang ada kenalan lama aku. Ingat nak singgah sekejap tut tut dah dua jam kami kat situ, sebelum balik ingat nak cari plastik hitam. Kak ngah bagi plastik hitam dan ubat gigi, maka aku pun tak jadi ke supermarket. Keluar umah kak ngah gi isi minyak dah dekat nak magrib. Kami pun buat keputusan balik umah.

Selesai memanusiakan diri, bagitau Najmi sambung siapkan kerja sekolah. Pukul 9.30 malam kami pun tidur.

No comments:

Post a Comment