Saturday, July 23, 2016

Julai Bulan Kelahiranku

Assalamualaikum... 

Julai bulan kelahiranku... aku memang gembira di bulan Julai ni. Malam ini aku baru sedar bahawa aku tersalah pilih program Master Degree... sepatutnya aku ambik MBA tapi aku ambik EMAS. Tadi selepas magrib aku tengok laman web JPA pekeliling 1 2016 skim W. (ii)
lulus peperiksaan akhir Badan-badan Ikhtisas Perakaunan yang diiktiraf oleh Kerajaan.
(Gaji permulaan ialah pada Gred WA41: RM2,820.00). Hmmm sekiranya ambik MBA boleh ambik CIMA dan boleh mohon jawatan Akauntan. Tapi nak sambung MBA bawah UiTM bukan senang sebab program tu di bawah Arshad Ayud Graduate Business School (AAGBS). Untunglah adik lelaki aku terpilih untuk program tu, sepatutnya dia sambung CIMA tu tapi dia kata nak sambung PHD dulu. Nantilah aku nasihatkan dia untuk sambung CIMA tu rasanya dia cuma ambik tiga paper jer kot seperti di bawah. 

 http://www.cimaglobal.com/Study-with-us/CIMA-Professional-Qualification/Syllabus-and-assessment/
Akauntan kat opis aku lagi untung dia dapat program Profesional Gateway Route cuma buat satu kajian kes jer, tapi daripada 15 akauntan perpengalaman cuma 5 orang jer lulus. Kiranya memang susah gila sebab kena praktis Analisis maklumat dan menggunakan maklumat dalam kajian kes untuk buat keputusan, kemudian buat strategi , kemudian kena kenalpasti risiko dan uruskan risiko tersebut, kemudian kena rancang teknik untuk merancang dan buat bajet, akhir sekali unsur komunikasi memainkan peranan untuk mengenalpasi apa yang diperlukan oleh pihak pengurusan dan perlu menerangkannya kepada pihak pengurusan yang mempunyai latar belakang perkaunan yang terhad. Mencabar tu... bukan tahap aku la tu... hihihi kail aku baru panjang sejengkal takkan lautan aku nak duga kan. 

Tapi bila fikir balik EMAS ni pun ada kesinambungan daripada BASc yang aku belajar dulu. Kiranya sepatutnya benda tu berulang balik jer, sepatutnya senang sikit untuk aku belajar. Tak apalah kita hanya merancang yang menentukan tu Allah jua,  percaya pada qada dan qadarnya. Ok aku akan buat yang terbaik untuk memastikan aku berjaya habiskan progam EMAS aku ni. 

Alhamdulillah hari Jumaat tempoh hari dah dapat keputusan bahawa Akauntan WA41 yang baru lapor diri tu akan mengetuai Unit Gaji. Akhirnya aku ada bos tetap untuk ambik tanggungjawab Unit Gaji tu. Perbincangan dengan bos lama aku dia kata kena pastikan AKauntan baru tu tahu banyak la pasal gaji. Rasanya beban aku kurang sikit kot. hihihi... alhamdulillah lega sangat rasanya. Tapi sebenarnya kalau nak ikut struktur Akruan Unit Gaji hanya 5 orang jer, AKauntan WA41, PAW32, dan 3 orang W19. Tapi sekarang kami pinjam sebab akruan tak laksana lagi, jadi kami sekarang ada 9 orang. Dalam keadaan 8 orang tu pun aku nampak beberapa orang banyak buang masa mungkin sebab keje kurang, tapi aku yang dok ambik kerja diorang ni terpaksa berhempas pulas siapkan kerja menyebabkan aku sendiri pun tak sempat nak belajar ilmu Gaji ni. Tahun depan dah start nak nasihat kat orang, nak kena bagi kursus, nak kena pastikan PTJ isi dengan betul, dah la ada 14 Ketua Jabatan setiap jabatan tu kes berlainan antara satu sama lain masing-masing ada keistimewaan tersendiri. Aku ingat minggu depan aku kena menuntut ilmu dengan diorang semua. Sebabnya pengurusan dokumen kami perlu berjalan pantas masuk ke bilik stor sebab nanti nak masukkan dokumen semasa pula. Tapi selepas Akruan ni insya allah dah kurang pengurusan pelupusan dokumen ni nanti. 


Kemasukan Akauntan baru ni memberi nafas baru kepadaku untuk fokus kepada Verifikasi Aset dan juga untuk belajar betul-betul perkara berkaitan run gaji serta proses dokumen gaji. Insyaallah akan ada masa untuk aku lakukan semua itu nanti. Hmmm kena fikirkan cara untuk membolehkan beliau run gaji nanti. 

Selamat hari lahir buat diriku.... 

Bulan untuk aku bangkit baca banyak2 buku motivasi untuk dapatkan motivasi. 

Dipetik daripada website CIMAGLOBAL untuk memotivasikan diriku... 





No comments:

Post a Comment