Sunday, May 29, 2011

Tahun 2011

Syukur Alhamdulillah, research project yang menjadi igauan mimpiku selama ini telah selamat aku siapkan. Selepas berhempas pulas dua bulan akhirnya siap jua.

Memula aku memohon untuk bertukar ke Putrajaya pada Oktober 2010 dan borang tu aku miinta tolong isteriku hantar pada Nov 2010. Keputusan tu ku dapat pada Januari 2011 padahal aku telah menyatakan di sana bahawa aku mahu pindah pada Jun 2011... seminggu sebelum surat arahan perpindahan keluar mujurlah aku sempat menelefon pegawai incharge itu barang, sempat juga aku hantar surat perbatalan permohonan tukar tue. Aku minta diorang simpan dulu borang permohonanku sehingga bulan April, maksudnya bulan april baru masuk senarai menunggu semula.

Pada bulan Februari, aku cuti tiga minggu kerana stand by mode isteriku kata dia telah mula sakit2... kalau ikutkan aku kena balik semula bekerja pada minggu terakhir februari tu... tapi disebabkan kesian tengok isteriku aku sambung jer cuti tu... tiket burn hampir RM600 juga melayang... akhirnya isteriku selamat melahirkan bayi lelaki seberat 2.99KG pada 17 Februari 2011... syukurlah aku tidak balik dulu... tiga hari di Hospital kami diminta follow up di Klinik Kesihatan Putrajaya... Pada pagi Isnin JM datang ke rumah suruh pergi ke KKP untuk ujian darah... disahkan kuning... admit Nurseri selama 4 hari... selepas tu JM datang lagi... kali nie kami kata kami nak buat follow up di Pontian jer... dia akur... Hari khamis kami bertolak ke Pontian... Hari Jumaat kami buat majlis potong jambul.. Isninnya aku uruskan tiket balik ke KL... selepas tiga minggu bersalin... isteriku dah terpaksa membawa kereta...

Mac 2011.. aku masuk opis balik... sambil berfikir pasal project yang perlu disiapkan... bahan2 memang dah ada... ku semak balik bahan2... bawa prosposal dan jumpa pensyarah yang bertanggungjawab sbg penyelia ku... setiap minggu kami berjumpa... walaupun kerjasama yang diberikan tidak memberansangkan... aku gagahkan juga dan berfikiran positif... semua tegurannya aku buat....

Pada bulan April kertas projekku sedia untuk menyediakan soalan2 mendapatkan input daripada responden. Sekali lagi cabaran apabila kerjasama daripada responden yang malas nak baca soalan... ku lalui jua... selepas tu ku proses data jumpa kenalan yang bertugas di perpustakaan ... minta tolong ajar buat SPSS... selepas itu draf laporan pun siap... selepas proses semakan demi semakan dibuat... sehinggalah sehari sebelum viva voice penyeliaku baru perasan satu kesilapan yang menyebabkan aku terpaksa mengubah balik report dan perbentanganku... mujurlah aku kena masa tengahari... malamnya aku siapkan segala perubahan... kemudiannya aku print di pejabat dan terus binding... selesai semua... terus aku bergegas ke kampus... selepas menyerahkan tiga salinan report tersebut... bersedialah aku untuk perbentangan... 6 orang akan menilai perbentangan aku... bayangkan semuanya pensyarah yang hebat2 dalam research.... memula semuanya ok... tapi akhir2 tu macam sakit hati aku setelah dipersendakan oleh pensyarah... terimalah ia dengan hati terbuka....

Selepas itu aku berjumpa dengan penyeliaku untuk memberitahu sedikit teguran yang perlu diperbaiki. setelah dilihatnya seminggu masa diberikan kepadaku untuk memperbetulkan laporan ku... setelah siap memperbetulkan laporan dihantar untuk semakan terakhir... dan akhirnya aku boleh print hard cover sebanyak 2 salinan... dan soft binding satu set...

lega... akuberjaya hantar sebelum tiket aku menghadiri kursus di Kuala Lumpur...

Minggu pertama April aku dengan penuh optimis mengisi borang dan membuat surat rayuan pertukaran ke Putrajaya... pengarah meluluskan pertukaran berkuatkuasa Julai. Mujurlah Pengarah tidak banyak songe...

7 April aku menghadiri kursus di INTAN Jalan Elmu, Jalan Universiti...

12 April aku mengambil bas menuju ke Pontian...

Sedikit krisis kekeluargaan...

berat badan aku dah naik... lemak di pingganku makin bertambah...

baju saiz L pun macam tak muat lagi...


No comments:

Post a Comment