Monday, May 30, 2011

Jangkaanku Tepat Sekali

Tempoh hari aku bertekak dengan kawan aku pasal pengambilan staf perhotelan. Memanglah dia dah sepuluh tahun terlibat dalam perhotelan, aku pula on dan off... sekejap hotel situ kejap hotel sini.... jadi pengalaman aku lebih banyak hotel berbanding kawan aku hanya tertumpu di hotel di sekitar Bandaraya Rimba Tropika sahaja...

Kawan aku menceritakan bagaimana mereka staff tetap tidak sukakan seorang staff part time yang telah lama bekerja di hotel B... staff part time tu aku kenal juga sebabnya aku pernah keje part time kat hotel tu juga... bilang kawan aku mereka semua tidak akan setuju jika staff part time tu diserap ke tetap. Aku bagitau dia bahawa kuasa pengambilan adalah bahagian HR dan jika pengurus terpikat dengan prestasi keje beliau, pekerja sementara tu tetap juga akan diambil. Kawan aku mengatakan bahawa aku tidak tahu situasi di hotel mereka bahawa staff tetap ada kuasa dalam pengambilan. Aku memberitahunya... perhotelan adalah industri berorientasikan keuntungan, apa2 yang boleh menguntungkan hotel semestinya pihak hotel tidak akan berkompromi untuk menyatakan tidak.

Beberapa hari selepas tu aku kebetulan lalu di hotel kawan aku kerja dan singgah sembahyang magrib... kebetulan selepas keluar surau jumpa pekerja sementara tu... dia bagitau bahawa dia kena kurangkan berat badan kerana tak lama lagi dia akan diserap tetap ke hotel tu. Dia bertanyakan dimana boleh dapat cuka apple nabil tu... selepas bertukar no hp kami berpisah buat seketika.

Semalam aku jumpa kawan aku...
Dia mengatakan bahawa pekerja sementara tersebut telah ditawarkan tetap dan berkuatkuasa pada 1 Jun 2011... aku diam sahaja.

Itulah kisahnya...

No comments:

Post a Comment