Monday, October 24, 2016

23 Oktober 2016 Kelas IT Management

23 Oktober 2016

Ini merupakan kelas kedua kami semester ini. Baru nak masuk chapter satu, petangnya kami ditinggalkan dengan kerja rumah yang perlu dihantar pada hari tu juga. Malam tadi kami terima arahan kumpul maklumat berkaitan perbentangan bajet 2017. Tapi sekali masuk kelas kena buat IT Management dan Policy plak... macam keliru jer kan... padahal senang jer. Setelah berbincang dengan ahli kumpulan kami pun pilih 1Gov*UC. 

Sebelum rehat kami berbincang dengan Dr Azma berkaitan tugasan projek kumpulan kami. Hari tu aku dah emelkan rakan seperjuanganku cadangan tajuk, kasi gempak sikit konon... Critical Success Factors of implementing PCB in Government Sectors , the awareness amongs government officer as a user of the system. Fulamak, masa bentang tu aku pun tak nampak sebenarnya nak buat CSF untuk Enterprise Resource Management ni macam manakan, sekali bila Dr Azma dah komen sikit kami nak fokus kepada service provider atau user of the system barulah dapat idea. Hmmm sahabat aku memang otak geliga macam selalu dia nampak aku tak leh jawab dia pun bagilah jawapan yang sepatutnya. Aku dok fikir CSF tu teamwork, workflow, communication dll. Sekali collegues aku tu cakap mungkin disebabkan barriers of communication where by the existing of communication gaps, lepas tu dia cakap the awareness among end user it self, lepas tu pensyarah tambah in government the top management support is crucial. 

Lepas tu bincang pasal article review plak, kami bagi pensyarah kami 8 article semuanya lepas. Jadi kami tinggal pilih 5 untuk buat review. kikiki.... oklah aku dah bagi skop untuk kami fokus sebagaimana silibus antaranya outsourcing, eg, dll... lupa dah wei... ye lah aku pikir benda tu masa kami satu famili lepak kat hotel Concorde Shah Alam, saje menghabiskan masa hujung minggu kat situ masa tu heboh kata tak der air kan, kami pun gi la hotel tu. Sambil tu bawa Najmi mandi kolam. Aku tak sia-siakan fasiliti yang disediakan aku belajar habis silibus IT Management tu... tapi masa kelas hari tu dah blurr balik. Mungkin betul kata pensyarah aku kita kena buat hari-hari baru boleh fokus dan sentiasa faham....

Lepas makan tengahari kami pun mulakan perjuangan menyiapkan 10 muka surat laporan berkaitan IT and Policy tu dan tajuk kami tu salah satu produk MAMPU iaitu 1GovUC. Secara umumnya 1govuc ni berkaitan kemudahan emel yang digunakan oleh kerajaan buat masa ini. Ingat lagi dulu kami paling mengelak dengan 1govuc ni sebab emel dia lembap gila, lepas tu selalu ada masalah. Nasib baik lah masa kami gunakan setahun lepas dah stabil. Bagus juga tugasan ni membuatkan aku lebih faham lagi fungsi yang ada dalam emel 1govuc tu rupenya banyak kelebihan antaranya boleh buat vidoe conference, boleh simpan archieve, boleh hantar faks melalui emel, storan pun boleh request lebih kalau nak, dan banyak lagi kemudahan yang memudahkan urusan komunikasi pegawai kerajaan.

Mengantuk pula la hai mata aku ni... kita minum kopi dulu...

Akhirnya kami berjaya siapkan pada pukul 5 petang, sedang elok jer ni. Lepas hantar apa lagi aku pun bersedia untuk balik. Telefon adik kat KL sebab dia last paper Sabtu. Lepas dia share location tanpa fikir panjang lagi dari UiTM Shah Alam Fakulti SPPP aku terus keluar ikut seksyen 7 masuk Lebuhraya Persekutuan terus ke KL. Alhamdulillah jalan tak jem macam selalu, berbekalkan google maps aku sampai juga kat tempat adik aku tu... Baitulmal... Angin kuat pula, lepas tu hujan lebat, adik aku memang cekap ambik barang sampaikan aku tak perasan dia dah angkat barang2 dia. hihihih...  Lucu juga pergi ikut BESRAYA balik ikut MEX, ini kerana masa aku susur keluar daripada asrama adik tu aku lurus jer dan nampak highway kegemaranku MEX. Rupenya jalan PERKASA jalan Cochrane, Taman Maluri, bila naik highway tu... wahhh excitednya Ikea Ikano kat sini ker... lain kali boleh gi ni... sebelum ni tak tahu pun jalan nak masuk situ...hihihih... . Sebelum balik rumah kami singgah beli makanan kat Taman Warisan Pertanian Putrajaya, semua makanan dah habis apa lagi orderlah Satey Haji Samuri kat situ.

Itulah pengalaman indah kelas Ahad tu...

No comments:

Post a Comment