Sunday, August 14, 2016

Semester 3

Keputusan peperiksaan akhir semester ketiga ni kiranya aku lambat sikit terima. Sanggup ambik cuti semata-mata nak tunggu emel daripada sistem SIM hantar keputusan tu. Mulanya aku balik dari opis aku buat kerja rumah macam biasa. Kul 8.30 malam aku siapkan tempat tidur dan ingat nak tidur dan bangun kul 1 pagi untuk semak keputusan, tapi tak leh tidur sebab anak-anak aku bising plak. Hihihih... last2 kul 10 malam aku pun bangun buka komputer tengok internet. Sampai kul 12 malam aku tengok website UiTM terutamanya student portal status bil sem 3 masih belum dilunaskan oleh Mybrain... sabor jer lah... Perasaan risau dah wujud kat pikiran aku buatnya keputusan aku ditahan.

Selepas solat isyak aku pun tido2 ayam sampailah keputusan masuk kul 1 pagi, memang betul keputusan aku ditahan. Emel tu tak tulis pun keputusan exam aku. Terus tak leh tidur, buka komputer buat aduan kepada bendahari dan juga mybrain.

Esoknya bangun lambat, tapi sempat lagilah solat subuh. Selepas itu kami pun bersiap untuk ke Penang. Alhamdulillah aku dapat tengok keputusan peperiksaan akhir Sem 3 masa kat RnR Tapah. Kali pertama la ni dapat keputusan macam ni, kawan2 seperjuangan pun ramai yang dapat keputusan yang memberansangkan.

Jumlah mata terkumpul sehingga sem 3 = 96
Jumlah mata jam kredit sehingga sem 3 =  28
Jumlah mata jam kredit sem 4 = 12 jam kredit dua subjek iaitu subjek pilihan 3 jam kredit manakala dissertation 9 jam kredit.

Subjek elektif tu tak pasti lagi subjek apa, kalau komputer harap2 dapatlah score A ke... hihihihi sebab kalau dapat habiskan belajar dengan CGPA 3.5 pun best juga kan... untuk dapatkan CGPA 3.5 aku kena dapat A- yang menyamai 3.67. Hmmm 3.67 kali 12 jam kredit jumlah mata terkumpul sem 4 menyamai 44.04. Jadi CGPA aku akan jadi 3.5 hihihi...

Manatahu rezeki dapat semua A, 4*12=48, maka CGPA (48+96)/40= 3.6 beb... fuuuh... flying colour la sangat.

Sekiranya aku dapat skor lulus jer untuk dissertation 3.0*9=27 dan mungkin lulus juga untuk subjek elektif tu 27+9=36 , maka CGPA aku akan drop... 3.3 

1. Elektif A   =12, maka jumlah mata terkupul sem 4 adalah 12+27 = 39/12=3.25, maka CGPA 3.375
2. Elektif A-  = 11.01, maka jumlah mata terkupul sem 4 adalah 11.01+27 = 38.01/12=3.167, maka CGPA  3.35
3. Elektif B+ = 9.99, maka jumlah mata terkupul sem 4 adalah 9.99+27 = 36.99/12=3.08, maka CGPA 3.324



Semester keempat cabarannya memang banyak... ok aku akan cuba buat yang terbaik.

Nantilah nak buat table sikit biar terang dan jelas aku merujuknya kembali kelak.

Jom tidur...




No comments:

Post a Comment