Wednesday, November 12, 2014

MC 3 hari sebab sakit mata

Dah dua bulan aku terlibat dengan pelupusan dokumen kewangan di pejabat. Antara dokumen kewangan yang terlibat dalam stor di bawah jagaanku yang telah mendapat kelulusan pelupusan adalah laporan C600 EFT dan CEK, Laporan BP20 dan BP21 Agensi pukal, baucar bayaran manual dan juga cek batal. 

Kerja melupuskan dokumen menjadi senang dengan adanya pembantu peribadi yang setia iaitu mesin shredder. Memula ada juga kawan membantu aku dalam melupuskan dokumen tetapi memandangkan mesin perincih ada satu jer kerja masih lambat. Awal November adik lelaki aku tolong sekali memang banyak dokumen kami berjaya rincih. Minggu lepas aku buat sorang jer. Hasilnya dua kawasan telah kosong. Tinggal lagi rak bawah jer. Mak aii banyaknya lagi dalam 10 kali datang baru habis rincih. 

Pada sabtu dan ahad lepas aku buat seorang kertas yang dirincih tu aku masukkan ke dalam guni. Habuk-habuk masuk mata. Ada juga karat-karat pada kertas tersebut sebab besi pada fail tu telah berkarat almaklum dah lama kan. Badan aku rasa gatal-gatal sebab miang kertas tu. 

Pada pagi Isnin mertua aku cakap mata aku merah kedua-duanya pada belah pagi. Petangnya ok, cuma merah sebelah jer. Pada pagi Selasa mata kiriku masih merah. Selepas hantar CT wan Kembang aku terus ke Klinik Kesihatan Presint 9. Awal sampai jam menunjukkan pukul 7.25am. Masa nak gi ambik nombor petugas kaunter suh pergi kat Klinik Infeksi, aku tengok tak buka lagi kaunter dia. Rasa macam nak balik opis jer, untung tunggu lima minit kemudian kaunter buka dan aku dapat nombor giliran pertama. 

Selepas jumpa doktor terus doktor kata dia akan bagi cuti sakit selama tiga hari. HI hi hi.... MC tiga hari bermula 11 November sehingga 13 November. Apa lagi memang bestlah. Lupa plak nak sms klik kat pejabat. Tapi selepas selesai klinik aku terpaksa masuk pejabat untuk menyelesaikan kerja segera. Selesai cetak cek terus aku bagi buku larian bayaran kepada kawan sambil tu hantar sijil sakit kepada kerani cuti. 

Hari pertama cuti selepas balik daripada opis aku selesaikan apa yang patut. Mata tak rasa sakit pun. Cuba juga gi cari cermin mata hitam kat Alamanda tapi harga termurah RM300. Rasa membazir plak. Tak apalah gi beli tisu basah dan hand sanitiser kat Guardian sambil tu beli tisu basah untuk Cik CT Wan Kembang habis juga RM60. Dapat tiga sticker untuk claim beg kalau dah cukup 20 nanti, buat masa nie baru lima.  Selepas tu jeng jeng jeng... INTERSTELLAR dan ANAK JANTAN. 

Hari kedua cuti, sekali lagi urusan dengan bank. Alhamdulillah buku bank Rakyat dah jumpa so lehlah transfer duit tu ke akaun yang sepatutnya. Selepas tu gi ke bank RHB untuk masukkan duit ke ASB. Baru tahu rupenya ASW 2020 dah tak boleh buat potongan gaji lagi. Itupun setelah berurusan di kaunter pejabat ASB Presint 3. Beliau memaklumkan bahawa urusan kredit bagi potongan gaji adalah secara terus dengan SAD atau JANM. 

Selepas itu singgah ke BSN ingat nak masukkan duit tetapi rasa nak gi CIMB dulu nak tanya tunggakan hutang tu. Semak kat kaunter katanya tiada tertunggak abaikan ajer sebab buat potongan melalui Biro Angkasa memang lambat sikit. Selepas itu aku menuju ke BSN, duduk kejap kat luar telefon pusat khidmat pelanggan BSN tanya berapa baki penggunaan. Banyak pula soalan ditanya. Ada baki penggunaan sebanyak RM2,600. OOO transaksi herbalife tempoh hari. Bayar RM1,500. Ada lagi RM1100. Nantilah aku bayar sikit2 kumpul duit OT ker. Semoga dipermudahkan dan dimurahkan rezeki olehNya jua. Teringat plak aku beli al quran digital masa Pameran Buku Islamic berharga RM550 guna kad kredit. Tak perlah pelaburan untuk keluargaku juga. 

Alhamdulillah hari nie sempat baca nota-nota persediaan temuduga PTD M41 tahun 2014. Kurang memuaskan betul nota yang dibeli tu. Nota yang agak umum tiada jawapan. Sepatutnya bagilah contoh jawapan terbaik untuk rujukan ini bagi soalan semata. Apa lagi aku bagitau seller dia juga. 

Esok ada lagi baki sehari MC aku.... Esok nak buat semakan terakhir laporan pemeriksaan aset lah.... 


Apa nak buat esok 

7.30 pagi - Semak laporan pemeriksaan aset Pejabat A

8.30 pagi - Semak laporan pemeriksaan aset pejabat B

10.00 Pagi - Baca buku... 

No comments:

Post a Comment