Friday, January 3, 2014

Pening dengan payment run AKB

Salam AKB

Bermula 2hb hari tu kami dah bermula dengan step zrap037 (proses dokumen AKB), ya allah tuhan saja yang tahu. Masa gi taklimat nampak macam senang jer. Sekali bila buat sendiri banyak yang tidak faham.

Step dia
1. zrap037 untick larian ujian - save
2. zrap037 tick larian ujian - save
3. FBL1N - KP - vendor ABT B -  ABT T - jumlahkan dulu cleared item
4. FBL1N - KQ - vendor 100000000000 - z99999999999 - kena kira manual berapa jumlah dokumen KQ (nak gila aku rasa)
5. FBL1N - KP - cari open item, kalau ada open item kena solmen kepada BPTM
6. Sebelum buat payment run F110s pastikan dulu zrap037=FBL1N

teruskan payment run seperti biasa.


Hari pertama AKB, dengan keadaan aku kurang sihat kepala rasa pening-pening dan dengan kumpulan support group BPTM sibuk buat data conversion pukal. Aku tak semak pun KP ada open item atau tidak. Aku terus run cleared item. Malam tadi aku dah solmen KP yang open item bertarikh 02.01.2013.


Semasa buat payment run pada hari kedua AKB. Masa tengahari tu rasa macam ok... petang plak tak imbang juga. FBL1N dokumen KP ada tak open item, nampak tiada. selamatnya.


Inilah tahun pertama aku bertanggungjawab buat payment run semasa AKB. Kawan aku yang dah empat tahun buat payment run AKB dia kata dia buat jer payment run tanpa peduli KP dan KQ. Entahlah kalau dia membohong, sebab nampak banyak yang dia lupa. Sebelum ini dia pernah cakap dia diarah oleh pegawai kami untuk run trial balance sebelum buat payment run.



Apakah kesan buat payment run sekirnaya zrap037 tidak sama dengan FBL1N?

Pelarasan terpaksa dibuat oleh seksyen akaun nanti.... banyaklah keje diorang nanti. Mesti diorang pun pening sebab trial balance tak imbang. he he heh



Aku rasalah BPTM sepatutnya semasa taklimat penutupan tu buatlah depan komputer. Ini bagi taklimat macam tu jer. Naik menyampah aku, tukang buat kita tak nampak cam mana sebenarnya yang dia maksudkan tu.








No comments:

Post a Comment