Thursday, April 25, 2013

Hari nie memang ceria

Hari nie aku sampai opis kul 6.48am, wow.... bestnya awal betul aku sampai opis. Biasanya kalau time2 cenggini baru nak hantar alif ke rumah pengasuhnya (Mama). Masa berjalan ke lif baru teringat hari nie gaji masuk. Terus aku berjalan ke Blok B1 untuk ke mesin ATM Maybank... sampai sana berselisih jalan ngan kawan satu opis tapi dia sayap kanan, aku sayap kiri. Aku tegur dia, dia membalas teguran ku sambil berseloroh, "cepatnya jalan". Aku cakap nak cepat pergi ke mesin ATM sebelum orang mulai ramai. Sekali sampai mesin ATM, hampanya aku "We are sorry service interrupted" alahai... berjalanlah aku pusing ke pejabat dengan hampanya...

Sampai opis ada orang sms... dia kata dia nak tukar cepat-cepat sikit.... dah TAK TAHAN katanya... tak tahan lagi... tak tahan lagi... terus aku tafsir lain... malam tadi tak puas... NAK LAGI, NAK LAGI... memandangkan dalam FB Group Perpena tu ada beberapa orang menyuarakan hasrat untuk tukar... SUKA SAMA SUKA la konon... entah2 bapak kitorang tak layan...

Aku meneruskan kerja rutin seharian, klik... klik ... dan klik.... tulis no baucar, tulis no fail.... berjalan gi ambik fail, buka sistem.... klik klik dan klik... semak.... klik lagi... ok semuanya ok.... Isign... Riben.... Ok... masuk pin... Ok.... Dalam sedap aku melayan keje... diorang geng perempuan pun sibuk nak gi Mesyuarat Agong Puspanita... jam menunjukkan kul 9.30 pagi.. satu group dah pegi.... satu group lagi mood menunggu nak tahu apa door gift kali nie... beberapa puntung rokok org zaman moden hisap... telefon berbunyi... berita mengatakan bahawa door giftnya adalah hand beg... punyalah exited group yg separuh lagi tu.... tinggallah aku sensorang buat baucar... eh silap bersama bos besar yang sibuk melayan telefon daripada klien yang tak putus2... sampai aku nak jumpa dia pun sepuluh kali jugalah aku terpaksa patah balik ke tempat aku sebab dia sedang bertalipon.

Okey...

Semasa aku sorang jer kat Unit aku dan adalah dua orang unit gaji... telefon berbunyi tak putus2... sib baik hari gaji... ceria ceria dan CERIA.... jawablah semua pertanyaan... dari satu ke satu pertanyaan. Akhirnya muncul juga pertanyaan yang ditunggu-tunggu selama dua minggu. SODO untuk APC... tentulah 17103.... terus aku tanya reti ker buat... dia kata bos dia dah bincang dengan BSN... Sijil Simpanan Premium bernilai RM1000 untuk setiap penjawat cemerlang... APC... aku bagitau dia bahawasanya untuk bayaran APC SPP tu kena pakai rentas... apa maksud rentas... rentas bermaksud bayaran akan disegerakan dengan menyediakan cek dan terus berhubung dengan bank dana. Oleh sebab itu, nama penerima mestilah betul seperti buka akaun ngan bank. Ok, nampaknya mamat tu cam faham... aku minta emel dia sebab nak bagi contoh emel permohonan rentas APC SPP. Tunggu punya tunggu sampai petang tak de masuk pun emel tu.


INBOX EMEL RASMI KU 1.99 GB.... alamak dah nak cecah kouta 2GB... selepas membuang emel-emel lama... mesej berikut tertera "1.91 GB of mailbox space used. At 2 GB you won't be able to send mail."   ...okey dokey.... apa lagilah yg aku nak delete nie... hmmmm nantilah 

Tengah dok shiok2 delete emel... telefon berbunyi lagi... Bank Rakyat plak call tanya emel yg dia hantar dah terima belum.... aku transfer line ke bilik bos aku... selepas tu sambung keje.... baucar pada hari ini yang perlu dihabiskan adalah dalam 30 baucar.... aku proses semuanya tinggallah 3 baucar yang sukar aku fahami.... tapi 1 tu perjanjian baru agaknya. Ah... biarlah emak emak angkat dia uruskan... dalam kul 11 pagi... ahli mesyuarat PUSPANITA pun balik... membawa bersama door gift berupa hand beg.... cantik juga.. akak tu cakap " bolehlah aku letak pakaian kotor anak aku"... Kak Y kata, " aku tak de anak kecil, aku nak guna beg nie buat letak telekung sembahyang".... 

Seterunya kami menyambung kerja dengan menyemak dan meluluskan baucar yang masuk pada hari ini... tut tut... telefon Supervisor kami yang merupakan Bendahari PUSPANITA berdering... husband dia call nak bagi kunci kete.. aku bagitau isteri dia mesy.. lepas tu dia minta aku tolong ambil kunci. Dia minta aku turun kat bawah, ktanya 10 minit lagi dia sampai.. aku malas nak menunggu kat bawah, aku sambung keje sambil set masa... lagi 7 minit aku turun... tujuh minit kemudian, baru aku bangun nak turun ke bawah... skali lagi telefon supervisor aku berbnyi... mesti hubby dia nie... tekaan ku tepat... aku tanya samada dia dah sampai ke belum.... dia bagitau dah... jadi aku berkejar turun lif... sekali dia di lobi sudah...selepas mengambil pesanannya... aku berlalu naik ke atas, cari sampul surat.... masukkan kunci ke dalam sampul dan di luar sampul aku buat nota. Aku letak kat bilik dia dan tutup pintu bilik dia... terfikir pula... perlukah aku letak memo kat pintu bilik dia.... atau sms dia... hmmm


Pukul 12 tengahari... 


Kakak aku SMS bertanyakan samada jadi atau tidak untuk ke Alamanda untuk membeli dapur gas dan juga cerek. Aku sms dia balik mestilah jadi. Sekejap jer PTJ call tanya pasal bayaran yuran kumpulan A untuk Kelab Golf Perkhidmatan Awam (KGPA)... alamak.... OL apa nie... takkan 15102 bayaran balik pebendanya tak de resit... ker 15199 kemudahan yang memang dia layak.... tapi aku rasa 29199... arghhh serabut... aku bagitau dia nanti aku bagi kod SODO yang sesuai. Googlelah surat pekeliling... PP Bil 7/2007 http://www.treasury.gov.my/pekeliling/pp/pp072007.pdf ... ini macam bayaran balik... call dia balik dia cakap ada surat KSP... aku minta faks.... gi la tanya orang kanan.... hmmm... selepas tu aku sampaikan pesanan kat sorang kakak tu pasal Supervisor kami... selepas tu aku log in website treasury isi pertanyaan http://mof.bpa.jpm.my/eApps/sdmscasepool/SdmsCasePool/add.do ... selepas tu cetak paparan... apa lagi aku pun blah la... 

Sampai Parcel E... aku sms kakak mengatakan aku dah sampai kat bulatan... dia pun turun... terus kami ke Alamanda dan beli barang.. alamak ai mesin ATM Maybank kat Alamanda pun tak berfunsi... HAMPEH DOT COM betul la... sib baik ada kad debit BUAH CERI... selesai bayar aku hantar barang, kakak aku ambik duit kat ATM dekat tangga bergerak... aku gi simpan barang kat kete lepas tu aku gi kat tempat kakak aku tadi... Panjangnya Q... aku join je kakak aku berdiri sebelahnya... terus terdengar sok sek sok sek..  aku tanya KENAPA?.... Diorang cakap "ingat potong Q tadi"... he he he... "saya minta kakak saya cop Q untuk saya" ... baru diorang diam.. ha hah a... 

Kakak aku nak belanja makan.. aku cakap tak yah la... ok... kami gi makan nasi kerabu daging... RM18.... ambek kau... mahalnya.... harga tulis RM7.50 agaknya kosong la tu... aku belanja kakak aku air mineral... sebab memang dia kurang air manis... wow letihnya.... hari yang amat panas.... selepas tu kami keluar dari Alamanda dan hantar barang-barang ke kereta kakakku. Aku nampak warna kereta dia berseri2.... wow... cantiknya kete kau Ngah..... warnanya nampak baru... selepas tu aku salam kakak aku... aku pun chow balik opis. 

Kebetulan balik opis 1.30 tengahari... parking masih banyak kosong... yeah yeah... ada pun tempat kegemaranku... Aku gi solat di B1.... lepas tu singgah Gerai Jualan PUSPANITA.. beli kueh bakar... RM10 tiga biji... sebiji tinggal kat opis.... bahang kepanasan masih terasa.... malaslah berdiri depan kipas tu... biarlah panas tu keluar sendiri.. biar ia beransur hilang sendiri... Petang keje masih banyak... ada tiga hal penting yang perlu tindakan segera.... makanya kelam kabutlah kami sekejap.... 

Perkara lucu hari nie... 
Ada seorang CC tu telefon nak defend kenapa diorang lambat baucar ganti bagi baucar yg aku kuiri kesilapan no bank. Ok.... kita tahu bahawa CIMB bilangan digit 10/12/14 ... baucar pertama dia 13 digit... dia salahkan pembekal... baucar ganti tu 20 digit.... CUKUP2 TIDAK Logik.... aku tanya tak semak ker? dia kata mana sempat nak semak itu keje perolehan.... 


Perkara yang best... 

Permohonan aku masih kena kuiri.... hmmmm sedihnya dah dua hari status masih kuiri... pegawai SPP tu kata tunggu dia call je... okey okeylah... 

hmmmm dah penatlah menaip... sampai sini jer lah cite ku....

No comments:

Post a Comment